Popularny Święty Mikołaj

Jak się okazuje, postać Świętego Mikołaja, jaka jest najczęściej kreowana w naszej świadomości, jest dwudziestowiecznym wytworem koncernu Coca-Cola, który powstał w 1930 roku dla potrzeb marketingowych, aby znaleźć skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży tego i tak już bijącego rekordy popularności gazowanego napoju. Z USA jednak jego wizerunek przeniknął do naszej kultury i dzisiaj jest w niej mocno zakorzeniony.

Za co lubimy Mikołajki?

Nie tylko nasze dzieci są zwolennikami imienin świętego Mikołaja, podczas których w nocy, kiedy śpią, pod ich poduszki, do specjalnie przygotowanych bucików lub do skarpety są wkładane po cichu drobne prezenty. Także dorośli chętnie korzystają z okazji wręczenia sobie drobiazgu, który ma utwierdzać nas w przekonaniu, że jesteśmy dla siebie nawzajem ważni i pamiętamy o sobie. Zwyczaj obdarowywania się w tym dniu przeniknął również w wielu miejscach do sfery zawodowej, gdzie losowanie się nawzajem i przygotowywanie prezentów z okazji Mikołajek jest firmową tradycją.

Kim właściwie była ta zagadkowa postać?

Święty Mikołaj dzisiaj w zasadzie kojarzy nam się bardziej z rozpoczęciem przedświątecznego gwaru oraz zdecydowanie większego rejwachu i popłochu w sklepach niż w normalne dni. Właściwie jednak Święty Mikołaj zapisał się przede wszystkim jako biskup Miry, nie mogący spokojnie patrzeć na biedę swoich bliskich oraz wiernych, który właśnie ze względu na to chodził nocą pod przebraniem i rozdawał ludziom swój majątek oraz dobytek.

Ten wpis ma 2 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *